tisdag 17 maj 2011

Robin Hood (2010)

Nu var det ett tag sen. Intensiva arbetsveckor med nyhetssändningar på skolan har lett till att bloggen har blivit bortprioriterad. Det är fortfarande en himla massa att göra men jag tycker nog att jag hinner slänga in en liten text i alla fall. I helgen blev det en titt på den nya tolkningen av den klassiska Robin Hood-sagan.




Filmen utspelar sig under tiden som leder fram till att Robin Hood blir den laglösa mannen som stjäl från de rika och ger till de fattiga. Historien börjar med Robin som misslyckad soldat i Frankrike och efter att ha hamnat på villovägar stöter han och sitt gäng ihop med en konvoj som färdas hem med den döda Kung Richards krona. Det här blir deras biljett hem som snart för dom till Nottingham och leder in dem på en fejd mot den nytillsatte Kung John. Jag är inte så himla insatt i orginalhistorien men visst har man haft ganska fria tyglar med hur allting är.

Under filmens ganska långa speltid är det väldigt mycket som ska betas av när det gäller alla vändningar kring Kung Johns styre och konflikten med Frankrike. Det blir en himla massa politik och jag måste erkänna att jag inte hänger med speciellt bra. Allt är väldigt ofokuserat och ambitionen att förklara alla bakomliggande faktorer gör det bara ointressant och onödigt komplicerat.

Rent tekniskt så fungerar det mesta ganska bra. Fotot är snyggt och ljudet helt okej. Däremot kunde man ha lagt ner mer tid på musiken som enligt min smak bara är ett fånigt försök till att göra något pampigt. Man hade även kunnat lägga ner mer tid på att göra kläder och rekvisita som har något med medeltiden att göra. Var det någon som köpte att fransmännen kom i båtar som var exakt likadana som de från landstigningen i Normandie under andra världskriget? Jag gjorde det inte i alla fall.

Det stora problemet med filmen som jag ser det är att det inte finns någon tydlig konflikt. Som jag ser det borde Kung John vara filmens skurk och det verkar också vara vad som förmedlas. Att låta Robin Hood och Kung John motvilligt slåss tillsammans mot Fransmännen som en pampig slutstrid blir ett rejält antiklimax. Alla problem som har byggts upp kommer aldrig till ett avslut utan det lämnas bara öppet eftersom alla de problemen rimligtvis ska finnas kvar när den riktiga historien börjar.

Av allt att döma kommer det en uppföljare på det här. Det finns för många ouppklarade konflikter för att låta bli. Det kommer antagligen visa sig att det här bara var en upptakt som egentligen var helt onödig.

3 kommentarer:

  1. Ah, men de var gjorde av trä i alla fall, båtarna? ;)

    Håller lite med om att det blev ganska mycket politik, jag vet inte om det blev för mycket. Blev nästan som en Aaron Sorkin-film fast på medeltiden.

    Allt som allt tyckte jag det var en ganska mysig matinérulle.

    SvaraRadera
  2. Tyckte denna rulle var rätt OK :)

    SvaraRadera
  3. Hejsan!

    Jag tänkte bara upplysa om att jag har bytt bloggplattform och numera hittas på:

    http://jojjenito.wordpress.com

    SvaraRadera