måndag 4 april 2011

Belle and Sebastian på Cirkus


Igår var en helt underbar kväll. Bara en sådan sak som att jag åkte till Stockholm i det bästa av sällskap är ju inte fy skam. Att sedan gå på konsert på Cirkus var riktigt mysigt, något jag inte hade gjort på länge och hade haft ett sug efter ett tag. Sedan var det en konsert med rutinerade och bedårande popgruppen Belle and Sebastian. Jag är riktigt nöjd.

Förband var det svenska hormonstinna bandet Those Dancing Days. Deras prestation kan väl sammanfattas med orden "full rulle". Ganska simpel musik i grunden men som spelas med ett tempo och en energi som är ganska uppiggande faktiskt. Musiken blev lite väl enformig och ljudbilden väldigt skräpig men en galet snabb trummis och en härligt flängig synthist gjorde det åtminstone till en kul upplevelse.

När sedan huvudattraktionen klev på blev skillnaden ganska tydlig mot förbandet. Ungdomlig energi ställdes mot rutin och musikalisk mogenhet. Belle and Sebastian spelar otroligt medryckande och fint melodisk musik. De lyckas perfekt med att förmedla sitt sound och allt låter precis som det ska. Ingenting är skränigt eller bullrigt utan alla instrument kommer fram i perfekt symbios. Att sedan settingen är utökade med diverse stråk och blås gör det bara ännu bättre.

Stämmningen är på topp i publiken och bandet bjuder flera gånger på sig själva när de skämtar, springer runt i publiken, drar upp folk på scen och annat roligt. Det är roligt och atmosfären känns inbjudande och kravlös. Det här var en väldigt rolig och musikalisk kväll och jag känner mig glad och har inga problem i världen för en stund. Det är väl precis vad det handlar om.

1 kommentar:

  1. those dancing days är en bra svesk grupp jag gillar åtminstone deras första platta. Roligt att du gillade koserten.

    SvaraRadera