tisdag 1 mars 2011

The Imaginarium of Doctor Parnassus (2009)


Det är sent på kvällen i London. Folk ragglar runt efter diverse krogbesök och plötsligt rullar en mystisk vagn in och fäller ut sig till en teaterscen och en skum föreställning äger rum. I centrum för showen är Doktor Parnassus som påstår sig ha magiska krafter och utlovar en resa in i sin egen fantasi. På väg mellan föreställningar så stöter de på Tony (Heath Ledger) hängandes i ett rep från en bro. Han kommer att påverka tillvaron för hela sällskapet och under ytan visar det sig att det döljer sig både skumma affärer med maffiabossar och pakter med djävulen.

Det här är alltså filmen som kom att bli Heath Ledgers sista film. Han dog innan inspelningen var klar och manuset fick lov att ändras för att få ihop historian. Det gick dock förhållandevis lätt eftersom handlingen redan var full av magi. I drömscenerna har därför Ledgers roll spelats av Johnny Depp, Jude Law och Colin Farrel.

Jag ska gå rakt på sak här. Det hela håller inte ihop alls för mig. Hela historien är ett enda stort virrvarr för mig och det märks att filmen var körd redan från början men absolut värst blir det mot slutet. Jag hänger inte med över huvud taget när jag slängs fram och tillbaka mellan utflippade drömvärldar, ologiska intriger och snack med djävulen. Jag förstår att det hela har försökt göras med någon form av heder. Heath Ledgers död är självklart sorglig och det är väl fint tänkt att man försöker färdigställa filmen till hans ära men det fungerar helt enkelt inte. Det är som att man har gjort en omelettsmet med hela äggskalen i och sedan bränt vid den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar