måndag 14 februari 2011

She's the one (1996)



För ett ganska bra tag sedan köpte jag ett dvd-fodral innehållandes tre stycken romantiska komedier. Anledningen till detta var att en av dem var När Harry mötte Sally, vilket är en personlig favorit som jag under en tid hade suktat efter att äga utan att hitta den någonstans. De andra hade jag inget intresse alls av. Men det är väl ingen idé att äga en film utan att man ser på den och det lagom slaskiga humöret kändes som ett bra tillfälle, så valet föll på She's the one av Edward Burns med bland annat Jennifer Aniston och Cameron Diaz.

På baksidan kunde man läsa att detta är en rolig och ironisk romantisk komedi som handlar om två bröder som hamnar i ett triangeldrama med den enas exflickvän som startar en tävling mellan de båda trots att de är gifta. Jag kan inte säga att det är riktigt vad jag upplevde. Jag har faktiskt mycket svårt att definiera vad den här filmen handlar om. I centrum har vi de båda bröderna som har ett förhållande, och sen inte har det, och sen har någon det igen. Jag har verkligen försökt hitta en röd tråd i den här filmen men det är väldans svårt. Man kunde tycka att Heather, som är någon sorts gemensam nämnare mellan bröderna, skulle driva storyn framåt men i slutändan blev hon bara någon sorts biroll som inte alls var intressant.

Så, för att komma till hela den här grejen med att det här skulle vara en ironisk film så är det nog den saken som är mest störande. Det märks verkligen att man har velat vara ung och häftig genom att ha någon sorts Woody Allen-känsla över dialogen men det räcker inte med att vara gnällig och osympatisk. Man måste faktiskt ha något att säga som känns någorlunda trovärdigt för att det ska fungera.

En rolig sak som jag noterade när jag läste om regissören Edward Burns var hans debutfilm Bröderna McMullen. Det är väl en hyffsat känd film men jag ska erkänna att jag inte har sett den. Det är dock lite intressant när man tittar på rolllistan. Som två av de tre bröderna hittar vi Edward Burns och Mike McGlone som av händelse råkar vara bröderna i She's the man. Och inte nog med det så spelas Edwards tjej i båda filmerna av Maxine Bahns. Nu pratar vi alltså om ett års mellanrum. Bra jobbat Edward.

Nej det här var inte alls en bra film. Berättelsen har ingenting som intresserar mig och inte ens en handling som går att följa. Dialogen är urusel och ingen av de ändå relativt etablerade skådespelarna gör ett bra jobb. Med undantag av John Mahoney (Känd som pappan i Frasier) som faktiskt lyckas göra en sympatisk roll som pappan. Kan inte rekommendera den här filmen till någon, det spelar ingen roll hur slaskigt humör ni är på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar