fredag 18 februari 2011

The Butterfly Circus (2010)

Jag har en förkärlek för kortfilm. Det är nog något som kommer när man gör en del egen film. Kortfilmen är en otroligt viktig inkörsport för sådana som senare vill jobba med långfilm eller dramaproduktioner eller liknande. Det skrivs och talas alldeles för lite om kortfilm vilket är synd för det är verkligen något som blir större och större. Kortfilmen har verkligen många kvaliteter och jag tycker egentligen inte att det går att se på en kortfilm som en avkortad långfilm utan det finns verkligen många användningsområden som inte alls finns för långfilm på samma sätt och det är väldigt intressant tycker jag. Framför allt kan man ta ut svängarna mycket mer tycker jag.

Jag vill ha ambitionen att skriva en del om kortfilm på den här bloggen för jag tycker att det är värt att uppmärksammas och det görs verkligen väldigt mycket bra på det området. Först ut blir en film som jag för ett tag sedan fick länkad till mig av en god vän. The Butterfly Circus är regisserad av Joshua Weigel och han fick det allra första Clint Eastwood Filmmaker Award för filmen. Här kommer den i sin helhet:


The Butterfly Circus - HD from The Butterfly Circus on Vimeo.

Filmen berättar historien om den kringresande Butterfly Circus som drivs av den charmerande Mr Mendez. När cirkusen besöker en carneval stöter han på Will som är arm- och benlös och blir uppvisad där för allmän beskådan. Mr Mendez tar med honom till sin cirkus och visar honom en helt annan värld.

Jag tycker verkligen om det här. Jag kan tänka mig att det sticker lite i ögonen på vissa med klyschorna som förekommer men jag köper det verkligen ändå. Det här med den kringresande cirkusen är något som verkligen tilltalar mig och det är fantastiskt vilken värld som byggs upp framför mig. Fotot är väldigt snyggt och musiken likaså. Det är rakt igenom välproducerat och helt underbart.

1 kommentar:

  1. Tjena Johan. Trevlig Blogg och tack för länken. Lägger till dig även i min lista, så jag kommer ihåg att titta in här då och då. :)

    SvaraRadera